هم اندیشی یا سمینار چیست؟

هم اندیشی یا سمینار چیست؟

حتماً شما نیز بارها کلمه سمینار یا هم اندیشی را شنیده‌اید. هم اندیشی نوعی گردهمایی بوده که به‌منظور دستیابی به اهداف خاصی برگزار می‌شود. معمولاً در زبان فارسی به کنفرانس، هم اندیشی، کنگره گردهمایی گفته می‌شود؛ اما به قول معروف (هر گردی گردو نیست) و این موارد با اینکه با نام واحد گردهمایی شناخته می‌شوند، اساسا با یکدیگر تفاوت دارند.

هم اندیشی از رایج‌ترین انواع گردهمایی بوده که ممکن است توسط یک آکادمی یا سازمان خاص برگزار شود. هم اندیشی اساسا بر محوریت آموزش برگزار می‌شود. البته این به این معنا نیست که در هم انديشي افراد توسط اساتید آموزش‌های عملی و حضوری دریافت کنند. چون در هم اندیشی اکثر آموزش‌ها به صورت تئوری است. در یک هم اندیشی عالی افرادی که در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند، دور هم جمع شده و در خصوص بحثی کاملاً آزاد تبادل‌ نظر می‌کنند.

این تبادل نظر موجب ارتقا سطح علمی آن‌ها شده و در واقع دیدگاه‌های مختلف افراد در هم اندیشی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال گاهی عده‌ای از دانشجویان در یک سمینار علمی شرکت می‌کنند که موضوع آن با دروس دانشگاهشان مرتبط است. سپس استاد دانشگاه در این هم اندیشی آموزش‌هایی را ارائه می‌کند و بعد نظرات شرکت کنندگان را دریافت می‌کنند.

نقش سخنران در هم اندیشی چیست؟

هم اندیشی در سالن کنفرانس برگزار شده و‌ متشکل از چندین سخنران و شرکت کنندگان می‌باشد. وقتی سخنران صحبت می‌کند، هر یک از شرکت کنندگان می‌توانند نظر خود را همان لحظه بیان کنند یا با کسب اجازه از شخص سخنران، در خصوص صحبت‌های او سؤالات خود را مطرح کنند. سخنران نیز موظف است به ابهامات شرکت کنندگان پاسخ دهد و این‌گونه به تقویت مهارت‌های آنان کمک کند.

محیط سمینار چگونه است؟

تعداد شرکت کنندگان سمینار از ده نفر به بالا بوده و معمولاً جو آن بسیار دوستانه و صمیمی است. میزان تعامل در هم اندیشی به بالاترین حد خود می‌رسد. چون شرکت کنندگان به‌صورت مداوم در حال تجربه و تحلیل نظرات و برقراری ارتباط با همدیگر هستند. پس فضا اصلاً جنبه رسمی ندارد، و کاملاً صمیمی است. تعداد شرکت کنندگان هم اندیشی ممکن است به بالای ۳۰۰ نفر نیز برسد، اما در اکثر موارد مابین ۱۰ الی ۱۰۰ نفر خواهد بود.

مدت زمان هم اندیشی نیز کاملاً بستگی به نیاز شرکت کنندگان و اهداف برگزاری آن دارد. معمولاً یک سمینار عالی حداقل یک روز به طول می‌انجامد. گاها نیز به دلیل استقبال شرکت کنندگان یا هر عامل دیگری مدت زمان آن می‌تواند چند روز باشد.

مهم‌ترین تفاوت‌های سمینار و همایش

هم اندیشی و همایش هردو نوعی گردهمایی محسوب می‌شوند. این دو گردهمایی هردو در سالن‌های مشابه برگزار شده و ممکن است شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشته باشند؛ اما در حالت کلی هم اندیشی و همایش یکی نبوده و تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. در زیر به مهم‌ترین تفاوت‌های همایش و هم اندیشی اشاره نموده‌ایم:

  • زمان

هردو ممکن است مدت زمان یک تا چند روزه داشته باشند؛ اما اصولا هم اندیشی تایم کوتاه‌تری نسبت به همایش خواهد داشت.

  • اهداف

اصولا برگزاری سمینار به هدف آموزش و افزایش و تقویت مهارت شرکت کنندگان می‌باشد؛ اما همایش علاوه بر آموزش و ارتقا سطح علم و دانش شرکت کنندگان، ممکن است اهداف دیگری را نیز دنبال کند. به عنوان مثال گاها همایش به منظور پیشبرد اهداف سیاسی برگزار می‌شود. مثلاً گاهی سیاستمداران و رهبران دو یا چند کشور خاص، به منظور تصمیم‌گیری‌های سیاسی در یک همایش گرد هم جمع می‌شوند.

  • رسمی یا صمیمی بودن فضا

معمولاً جو و فضای هم اندیشی صمیمی و دوستانه است. در حالی که همایش جنبه رسمی داشته و اصولا میزان تعامل در آن نیز نسبتا کمتر است.

  • تعداد شرکت کنندگان

دیگر تفاوت سمینار و همایش، تعداد شرکت کنندگان آن‌ها می‌باشد. معمولاً تعداد شرکت کنندگان همایش تا ۱۰۰ نفر خواهد بود و در مواقع بسیار کمی ممکن است تعداد آن‌ها بیشتر از صد نفر شود. در حالی که همایش بالای صد نفر جمعیت دارد و احتمال اینکه بالای ۲۰۰ نفر شرکت کننده داشته باشد نیز بسیار بالا است.

آیا سمینار و وبینار نیز با یکدیگر تفاوت دارند؟

در بالا مفهوم و کاربرد هم اندیشی را بیان نمودیم. حال معمولاً هم اندیشی یا سمینار به علت تشابه اسمی، با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. این دو یکی نیستند و در واقع دو نوع گردهمایی متفاوت می‌بود. وبینار در واقع نوعی گردهمایی است که به صورت آنلاین برگزار شده و از طریق اینترنت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در زیر چند مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های هم اندیشی و وبینار را نام‌برده‌ایم:

  • میزان دسترسی

شما در هر کجای دنیا که باشید، می‌توانید به واسطه اینترنت در یک وبینار آموزشی شرکت کنید. این در حالی است که در هم اندیشی، عموماً افرادی که به سالن موردنظر نزدیک هستند امکان شرکت نمودن را خواهند داشت.

  • میزان تمرکز

در وبینار چون همه چیز به صورت غیر حضوری است، این احتمال وجود دارد که عوامل خارجی حواس شما را پرت کنند؛ اما در سمینار به قدری میزان تعامل بالا است که تمرکز شما بسیار افزایش می‌یابد و معمولاً یادگیری بیشتری خواهید داشت.

  • مکان

در برگزاری هم اندیشی معمولاً شرکت کنندگان زیر یک سقف در کنار یکدیگر جمع شده و همه آن‌ها باید در سالن اجتماعات حضور یابند؛ اما در وبینار افراد حضور فیزیکی در کنار یکدیگر نداشته و ارتباط آن‌ها کاملاً مجازی خواهد بود.

  • میزان تعامل

معمولاً میزان تعامل شرکت کنندگان در سمینار بسیار بیشتر است. چون آن‌ها در کنار یکدیگر حضور دارند و آسان‌تر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند؛ اما در وبینار تعامل شرکت کنندگان با یکدیگر کاهش می‌یابد.

منبع : سایت همایش پردازان البرز