ایده راه اندزی پلتفرم شیپور از کجا و چگونه آغاز شد.

ایده راه اندزی پلتفرم شیپور از کجا و چگونه آغاز شد.
زندگی نامه کارآفرینان

رضا اربابیان :

داستان عبور از دو راهی ایران و کانادا و زدن شیپور

شیپور یک ساز موسیقی قدیمی است. در زمان های قدیم، وقتی می خواستند چیزی را اعلام کنند از شیپور استفاده می کردند. اما رضا اربابیان از شیپور به نوع دیگری استفاده کرد. در این نوشتار قصد داریم با زندگی رضا اربابیان هم بنیانگذار و مدیرعامل کسب و کار اینترنتی شیپور بیشتر آشنا شویم.

تولد رضا اربابیان

تولد رضا اربابیان به سال 1361 و در تهران بر می گردد. او دوران کودکی خود را در تهران سپری می نماید. 14 ساله بود که به کانادا مهاجرت می کند.

خانواده رضا اربابیان

خانواده رضا یک خانواده متمول است. پدر رضا یکی از کارخانه داران تولید حوله در کشور به شمار می رفت. رضا اربابیان در خانواده ای در رفاه خوب و با ثروت کافی پرورش می یابد.

تحصیلات عالی رضا اربابیان

او در کانادا مدرک لیسانس اقتصاد می گیرد. سپس با اخذ کارشناسی ارشد در رشته MBA تحصیلات عالی خود را در کانادا به پایان می رساند.
یکی از تجربه هایی که رضا از آن به عنوان یک تجربه موثر در موفقیت خود یاد می کند، خواندن ترم پایانی MBA در چین است. رضا اربابیان به عنوان دانشجوی MBA یکی از دانشگاه های کانادا، ترم پایانی تحصیل خود را در چین مهمان می شود. این دوران تاثیر مهمی در نگرش تجاری اربابیان بر جای می گذارد.
اما دوران جوانی رضا اربابیان فقط با تحصیل پر نشده است. او در این مدت هم فروشندگی، هم کار در رستوران را تجربه می کند.

نخستین تجربه کاری رضا اربابیان

کار در فست فود «برگرکینگ» در کانادا نخستین تجربه کاری جدی اربابیان به شمار می رود. این کار دو سه سال ادامه می یابد. سپس در یک فروشگاه لوازم الکترونیک کوچک به عنوان فروشنده مشغول به کار می شود. سپس در یک فروشگاه بزرگ در کانادا به همین فعالیت شغلی ادامه می دهد.
پس از اخذ لیسانس اقتصاد، رضا اربابیان با یکی از اطرافیان ایرانی الاصل خود در کانادا روی یک پروژه کاری مشغول همکاری می شود اما پروژه آنها با شکست رو به رو می گردد.
این شکست رضا، رضا را مصمم می سازد که تحصیلات عالی خود را در کانادا در مقطع فوق لیسانس ادامه دهد.

 

تصمیم دشوار: بازگشت رضا اربابیان به ایران

اربابیان پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود، با دو انگیزه برای بازگشت به ایران مواجه می شود:

• فکر همیشگی که اگر به ایران باز می گشت چه می شد، پس باید آن را امتحان کند
• کمک به خانواده در مدیریت کارخانه تولید حوله

رضا اربابیان در حدود سال 1386 به ایران برمی گردد. او به کارخانه تولید حوله پدرش قدم می گذارد و حدود دو سال در این کار به او کمک می کند. کارخانه تولید حوله با تجهیزات قدیمی و فرسوده دیگر سودآور نیست. از بین دو راه حل یعنی سرمایه گذاری دوباره و نوسازی کارخانه یا واگذاری آن، رضا و پدرش دومی را بر می گزینند.
رضا اربابیان کار با پدر را دشوار می داند. رضا معتقد است انعطاف پذیری های متفاوت دو نسل، یکی از مشکلاتی است که کار در کنار پدر را دشوار می سازد.

با واگذاری کارخانه پدری، رضا اربابیان دوباره به سر دوراهی قبلی رسید: ایران یا کانادا؟ او هم در کانادا یک موقعیت کاری در نظر داشت هم از سوی دیگر، دوست داشت در ایران کسب و کاری به راه بیندازد.

رضا اربابیان با یکی از دوستان خانوادگی که آنها هم از کانادا به ایران بازگشته بودند، مشورت می کند که بحث به ایجاد یک سایت نیازمندی ها می رسد. این بحث به ایجاد چنین سایتی ختم می شود که هر کسی بتواند چیزی را که دیگر نیاز ندارد به فروش برساند و کسی که همان جنس را نیاز دارد با قیمت بسیار مناسب بتواند آن را بخرد. شاید ایده شیپور از این جا جدی شد.

ایده شیپور از کجا سرچشمه گرفت

رضا اربابیان از ساعت بسیار خوشش می آید. او برای خرید نخستین ساعت خودش 6 ماه در سایت ebay می گردد تا با پول کمی که داشته بتواند بهترین ساعت ممکن را خریداری نماید. همچنین او PDAهایی را که آسیب دیده بودند، به قیمت بسیار پایین می خریده و قطعات آنها را در سایت craigslist به فروش می گذاشته است.

پس رضا اربابیان شناخت و علاقه زیادی به این چنین سایت هایی داشته است. او خلاء بستر اینترنتی خرید و فروش کالا توسط مردم را در ایران احساس می کند. رضا می گوید آن زمان وب سایت ایستگاه وجود داشت اما این وب سایت بیشتر در زمینه آگهی کسب و کارها بود و ارتباط کاری بین مردم با کسب و کارها یا کسب و کارها با یکدیگر را برقرار می کرد.

پس از صحبت با دوستان خانوادگی که در بالا به آن پرداختیم، رضا اربابیان تحقیق درباره بازار چنین ایده ای را در ایران طی سه تا چهار ماه به انجام می رساند. او در این تحقیق با سایت sahibinden ترکیه آشنا می شود که کار مشابهی را در این کشور به انجام می رساند. با توجه به شباهت فرهنگی و جمعیتی ایران، موفقیت این سایت اعتماد به نفس لازم را در رضا به وجود می آورد.

 

مدیرعامل شیپور

 

تولد سایت شیپور

ابتدا این تصور وجود دارد که سایت فقط به خرید و فروش خودرو اختصاص یابد ولی بعد رضا به این نتیجه می رسد که در کشور نیاز به چنین سایتی در همه زمینه ها وجود دارد. در نهایت، رضا بیزینس پلنی را آماده می کند و آن را به دوستان خود، رامین ربیعی و روزبه پیروزنیا، ارائه می دهد. این طرح کسب و کار با استقبال روبه رو می گردد. بنابراین شیپور متولد می شود و رضا در ایران می ماند.

رضا معتقد است بیزینس پلن با جزییات زیاد شاید آن قدرها لازم نباشد. بلکه در عمل، همه چیز تا حدود زیادی تغییر می کند. رضا و دوستانش هم با پیشرفت کار، بسیاری از برنامه های موجود در بیزینس پلن را مطابق نیاز روز بازار تغییر دادند. آنچه اصالت دارد نیازی است که در جامعه احساس می شود.

تا مدت ها رضا اربابیان و سایر هم بنیانگذاران شیپور سرمایه لازم را به شیپور تزریق می کردند اما در جایی برای گسترش کار نیاز به سرمایه زیادی پیدا شد.

سرمایه گذاری شرکت سوئدی Pomegranate در شیپور را شاید بتوان به عنوان نخستین مورد جذب سرمایه خارجی در یک استارت آپ ایرانی بر شمرد.

 

مدیر شیپور

چالش فنی، چالش نخست شیپور

رضا اربابیان یکی از مشکلات بزرگ شیپور را عدم آشنایی خودش با مسایل فنی وب سایت عنوان می کند. او برای پر کردن این خلاء سفارش طراحی سایت شیپور را به یک شرکت طراحی سایت اسپانیایی داد. عدم استفاده از یک تیم ایرانی در این زمینه پیشرفت فنی شیپور را با تاخیر رو به رو می کند.
از سوی دیگر، بالا رفتن نرخ یورو، امکان کار با شرکت اسپانیایی را به لحاظ مالی هم دشوار می کند. رضا اربابیان مجبور می شود شرکت اسپانیایی را در شیپور شریک کند. این شرکت کوچک اسپانیایی در حد و اندازه ای نبود که بتواند پا به پای رشد سریع شیپور قدم بردارد. بنابراین شراکت با آنها پایان می یابد و یک تیم در ایران برای انجام کارهای فنی تشکیل می شود. رضا می گوید تشکیل این تیم هم چالش های خاص خود را داشت اما حداقل در نزدیکی ما بود.

امروزه شیپور یک سایت موفق و رایگان در زمینه آگهی خرید و فروش خدمات و اجناس دسته دوم محسوب می شود. امیدواریم مطالعه زندگی رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور، توانسته باشد به کسانی که برای خلاقیت و نوآوری به دنبال الگوهای مناسب می گردند، کمک نماید.

شیپور و دیوار در حال حاضر هر دو جزو موفق ترین سرویس های اینترنتی کشور با موضوع خرید و فروش وسایل و لوازم دسته دوم محسوب می شوند و فارغ از این که کدام یک کارش را زودتر آغاز کرده، رقابت تنگاتنگ و نزدیکی با هم دارند.

نکته جالب آنجاست که تا مدت ها برنامه شیپور را در کافه بازار که بنیانگذارش همان بنیانگذار برنامه دیوار یعنی حسام آرمندهی بود را پیدا نمی کردیم.

شیپور با ساخت موشن گرافیک های جذاب سعی کرد در بازار هدف خود مشتریان و همراهان خود را پیدا کند.

منبع : سایت کار آفرینت