ایده پلتفرم دیوار از کی و چگونه آغاز شد

ایده پلتفرم دیوار از کی و چگونه آغاز شد
زندگی نامه کارآفرینان

حسام آرمندهی : از کف بازار تا طبقه 23 برج نگار

یکی از شخصیت های نام آشنای کارآفرین های اینترنتی در ایران حسام آرمندهی است. شاید اگر بگوییم مدیر هلدینگ هزاردستان کسی نشناسد اما اگر بگوییم یکی از بنیانگذاران کافه بازار یا دیوار تقریبا همه متوجه بشوند که در مورد چه فرد مستعد یا شاید نابغه ای صحبت می کنیم.
حسام آرمندهی در 24 شهریور سال 1364 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. از دوران نوجوانی او همین قدر بگوییم که در مدرسه روزبه تهران و پیش دانشگاهی فیض درس خواند. برای ادامه تحصیل توانست به دانشگاه صنعتی شریف وارد شود. بدین تریتب، تحصیل خود را در رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر ادامه داد.
او در حد وافری به رشته کارآفرینی علاقه داشت. برای همین سر کلاس های دوره کارآفرینی در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف هم می نشست. این کلاس ها، علاقه او را بیشتر شعله ور کرده بود. او متوجه شده بود باید فراتر از درس، کار کرد تا فهمید کارآفرینی یعنی چه. پس دست به کار شد.

نخستین تجربه کاری جدی حسام آرمندهی

حسام آرمندهی در سال های آخر دانشگاه با دوست قدیمی خود رضا محمدی و دوستان دیگر اولین کسب و کار خود را راه انداخت. طراحی سایت فروشگاهی نخستین تجربه آنها بود: «طوطی». طوطی عکس روی تیشرت چاپ می کرد. مشتری ها در وبسایت می آمدند؛ طرح و تیشرت مورد نظرشان را انتخاب می کردند. آنها عکس را روی تیشرت چاپ شده، در آدرس مشتری تحویل می دادند.
با مهاجرت دوستان حسام به کشورهای دیگر این بیزینس متوقف شد.

ادامه تحصیل در سوئد

حسام هم کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی دانشگاه تهران را قبول شده بود؛ هم از دانشکده کارآفرینی دانشگاه چالمرز سوئد یا به قول خودشان «چالمِش» پذیرش گرفته بود. آرمندهی بنا به دلایل شخصی، سوئد را انتخاب کرد.
یک سال از اقامتش در سوئد می گذشت. حسام آرمندهی و تعدادی دانشجوی دیگر که هر کدام از کشورهای گوناگون بودند، یک تیم شده بودند. این تیم قرار بود نرم افزاری را برنامه نویسی کند. قرار بود این برنامه کسانی را که به سایت های بازی آنلاین بیش از حد مراجعه می کردند و شاید به بازی آنلاین معتاد بودند، شناسایی کند. پیش از آن که این پروژه به ثمر برسد، تیم از هم پاشید. یکی از دانشجوها به استخدام گوگل در آمد و دیگری در مایکروسافت کارش را شروع کرد.
این فروپاشی تیم و فرا رسیدن تعطیلات ژانویه به حسام هم فرصت داد که به ایران برگردد. دی ماه سال 1389 خورشیدی بود. در تهران با دوستانِ هم‌دانشگاهی ملاقات کرد. آنها به او گفتند در حال آماده سازی «فارسی تل» هستند. پرسید چیست و توضیح دادند که یک سیستم عامل است. حسام از این کار دوستان خود به وجد آمد. ابتدا بلیط برگشتش را دو هفته عقب انداخت و بعد یک ماه. اما ذوق و شوق او به این کار، او را در ایران ماندگار کرد.

 

 

شکست سرآغاز پیروزی

فارسی تل شکست خورد. اما حسام و دوستانش ناامید نشدند. آنها چیزهای زیادی یاد گرفته بودند. وقت، انرژی و پول زیادی خرج کرده بودند. بنابراین از شکست درس گرفتند و تغییر کردند. برای تغییر، جرات و سرعت عمل بالایی به خرج دادند و شاید همین دو عنصر از مهم ترین خصلت های موفقیت آمیز حسام و تیمش است. این تغییر چگونه بود؟
خیلی سریع دست به کار شدند. حسام با رضا محمدی و چند نفر از دوستان دیگر بلافاصله سراغ درست کردن یک اپ استور رفت. در آن زمان، اندروید مارکت وجود داشت. سامسونگ و سونی هم اپ استور داشتند. اما هیچ کدام از آنها برای شرایط ایران طراحی و ساخته نشده بودند. تیم آنها تجربه ای عالی در زمینه اندروید به دست آورده بود و خیلی زود «کافه بازار» را آماده کردند. البته نظر حسام آرمندهی این بود که نام این اپلیکشین «کف بازار» باشد. هیات مدیره «کافه بازار» را بیشتر پسندید. جالب این است که با خط لاتین هر دو یک جور نوشته می شوند. به عبارت دیگر، همیشه اختلاف وجود دارد؛ مهم این است که واکنش به این اختلاف سلیقه ها چطور باشد. اکنون وقت رونمایی از این محصول بود پس با طراحی لوگو کافه بازار به فاز نهایی رسید.

رونمایی از کافه بازار

بهمن 1389 بود. حسام آرمندهی با دوستانش و البته با کافه بازار در اولین کنگره موبایل شرکت کردند. در آنجا «کافه بازار» رونمایی شد. ایرانسل رو به روی غرفه آنها غرفه داشت. شاید کارکنان ایرانسل که در آن غرفه حضور داشتند، جزو اولین نفراتی بودند که حسام و دوستانش کافه بازار را روی موبایل شان نصب کردند. تا آن زمان، برای نصب اپلیکشین باید یا از کامپیوتر استفاده، یا به فروشگاه های خدمات موبایل مراجعه می شد. کافه بازار کار را خیلی راحت کرده بود. اولین تشویق ها و رضایت مندی ها از همین جا شروع شد.

 

مدیر کافه بازار

استقبال زیاد از بازار در همان ابتدای کار

بعد از کنگره موبایل، محسن صحافی از کافه بازار در وبلاگش نوشت. همچنین کافه بازار در یک فروم فارسی دیگر هم معرفی شد. همه اینها کمک کرد تا خبرگزاری ها هم در مورد کافه بازار بنویسند. همین کافی بود! کافه بازاری که نوروز 1390 در دسترس قرار گرفته بود، تابستان همان سال 100،000 کاربر داشت. هدف یک ساله حسام و دوستانش ظرف سه ماه محقق شده بود.
این برای آنها اهیمت زیادی داشت. حسام آرمندهی معتقد است که وقتی یک استارتاپ کارش را آغاز می کند نباید دنبال درآمد باشد، باید دنبال استقبال مردم باشد. آنها هم وقتی استقبال غیر قابل باور کاربران را دیدند، مطمئن شدند راه را درست آمده اند. بیشتر از قبل مصمم شدند و کار جدی تر شد.
اما استقبال زیاد گاهی دردسرساز می شود. سِرورها کشش این استقبال عالی را نداشتند. خوشبختانه کافه بازار به حدی قوی و خوب برنامه نویسی شده بود که توسعه آن، کار ساده و سریعی بود. همین آینده نگری رضایت بیشتری را در کاربران به وجود آورد. اما داستان دست یافتن به قابلیت پرداخت هم جالب است. با ادامه این داستان خواندنی با ما باشید.

آغاز درآمدزایی

به دلیل تحریم، آنها نتوانسته بودند از قابلیت های پرداخت سونی استفاده کنند. پس مجبور شدند خودشان دست به کار شوند. در آخرین روزهای تابستان 1390 بود که قابلیت پرداخت را به «کافه بازار» اضافه کردند. شاید ندانید که در آن زمان، پرداخت موبایلی وجود نداشت. حسام با یکی از دوستانش به نام هومن مسگری صحبت کرد. در آن زمان، او در فناپ بود. آنها صفحه پرداخت موبایل برای بانک پاسارگاد درست کردند. وقت درآمدزایی بود.

در ابتدا حسام و تیمش فکر می کردند از راه تبلیغات می توانند درآمدزایی کنند. اما کم کم به این فکر افتادند که از فروش برنامه ها هم درآمد داشته باشند. نخستین برنامه ای که برای آن مبلغ دریافت کردند، یک تقویم فارسی بود که خودشان آن را توسعه داده بودند. آزمایش موفقیت آمیزی بود. امکان پرداخت با بازخورد خوبی رو به رو شد و تعدادی از توسعه دهندگان برنامه ها به کافه بازار ایمیل زدند. آنها می خواستند برنامه شان در «کافه بازار» قرار بگیرد.
با وجود همه اینها در سال اول برای این که به لحاظ مالی سرپا بمانند مجبور شدند یک پروژه دیگر را به موازات کافه بازار انجام دهند. از آن زمان به بعد، نه سرمایه تازه ای به کافه بازار تزریق شد نه پروژه موازی انجام شد و خود کافه بازار درآمدزایی کرد. و این چنین بود که حسام آرمندهی و تیمش از یک ایده به نتیجه رسیدند.

دیوار از راه رسید و نیازمندی های همشهری جمع شد

بعد از «بازار» نوبت «دیوار» رسید. دیوار از تجربه حسام در سوئد سرچشمه می گرفت. او در سوئد یک آیپد داشت که می خواست به فروش برساند. متوجه شد یک سایت وجود دارد که مردم وسایل و خدمات خود را در آن به فروش می گذارند. حسام هم همین کار را کرد. آرمندهی می گوید که از همان موقع در فکر انجام کاری مشابه در ایران بوده است.
تعطیلی های نوروز 1391 فرصت خوبی برای توسعه این پروژه بود. هدف نخست این بود که اعلامیه های دانشجویی که روی دیوار دانشگاه صنعتی شریف چسبانده می شود را انتشار دهند. اما سایت دیوار در ابتدای تابستان آماده شد یعنی زمانی که دانشجوها در دانشگاه نبودند. پس آن را به شکل اپلیکشین هم آماده کردند و در کافه بازار ارائه دادند. استقبال خوبی از دیوار به عمل آمد.

مدیر دیوار

دیوار را می‌توان وبسایت و اپلیکیشن نیازمندی‌ های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات معرفی کرد. آگهی نیازمندی‌ های میلیون‌ ها ایرانی در سراسر کشور از طریق دستگاه‌ های اندروید، آی‌او‌اس از وبسایت دیوار دریافت می شود و ارائه می‌ گردد!

لازم به ذکر است تا سال ۱۳۹۶ شمسی این امکان برای مردم بیش از ۵۰ شهر بزرگ ایران فراهم شد تا کالاهای خود را با تفکیک منطقه و محله خود در دیوار ثبت نمایند. وبسایت دیوار در ادامه فعالیت های خود توانست با ایجاد دیوار افغانستان امکان ثبت نیازمندی‌ ها را در ۴ شهر کابل، هرات، قندهار و مزار شریف نیز فراهم کند!

نکته قابل توجه آنجاست که با موفقیت های بیشتر دیوار و توجه تمامی اقشار جامعه به این استارتاپ کاربردی باعث شد تا دیگر در دکه های روزنامه فروشی خبری از رونق روزنامه های نیازمندی نباشد.

حسام آرمندهی معتقد است که شاید سهولت عکس گرفتن و قرار دادن آگهی از مهم ترین عوامل موفقیت دیوار باشد.

 

 

حسام مدیریت دیوار را به برادر کوچکترش اشکان آرمندهی سپرده است.

در سال ۱۴۰۰ خبر ها و حاشیه هایی در رابطه با حکم زندان مدیرعامل دیوار خبرساز شد.

رمز موفقیت حسام آرمندهی

حسام آرمندهی علاوه بر شجاعت تغییر و سرعت عمل، تمرکز روی محصولات را از رموز موفقیت های خود می داند. او معتقد است باید در مجموعه این اراده وجود داشته باشد که به پیشنهادهایی که با کار آنها ارتباط ندارد، پاسخ منفی بدهد.

منبع : کارآفرینت